НОВА ВЕРСІЯ ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ: ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ» ТА ІНШИХ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ЩОДО ВДОСКОНАЛЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ» №11520 ВІД 23.08.2024 РОКУ
НОВА ВЕРСІЯ ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ: ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ» ТА ІНШИХ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ЩОДО ВДОСКОНАЛЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ» №11520 ВІД 23.08.2024 РОКУ
17 вересня Верховна Рада України підтримала у першому читанні урядовий законопроект «Про внесення змін до закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення публічних закупівель» №11520 від «23» серпня 2024 року (надалі – Законопроект №11520), що покликаний вдосконалити процес публічних закупівель в умовах післявоєнного відновлення країни, а також наблизити законодавство України до норм ЄС.
Розберемось детальніше, із змінами, що закріплені Законопроектом №11520 та із тим, що нас очікує із прийняттям законопроекту:
1. Визначення термінів.
В законодавстві можуть з'явитися нові процедури закупівлі, які передбачені європейськими директивами, що регулюють сферу закупівель, а також переглянуто ряд термінів та визначень, зокрема: агреговані закупівлі; ветеранське підприємство; підприємство осіб з інвалідністю; відкритий конкурс проектів; динамічна система закупівель; замовник конкурсу проектів; зарезервований контракт; кандидат; конкурс проектів; процедура інноваційного партнерства; очікувана вартість предмета закупівлі та інші.
2. Заборона здійснення публічний закупівель замовникам у країни-агресора.
Замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у:
громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран;
юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь.
3. Нові види закупівель.
Окрім тих, що наразі існують в Законопроєкті №11520, визначені такі закупівлі як зарезервовані контракти, процедура інноваційного партнерства, динамічні системи закупівель, спільні закупівлі, агреговані закупівлі. При цьому проект акта не містить такого способу закупівлі як спрощені закупівлі, що наразі передбачений Законом, оскільки проектом пропонується запровадити застосування відкритих торгів (що здійснюються без обов’язкової публікації оголошення про їх проведення англійською мовою) на умовах зі зменшеними строками проведення.
Наприклад, така процедура закупівель, як зарезервовані контракти дасть можливість підприємствам, створеним ветеранами війни та особами з інвалідністю, брати участь у публічних закупівлях на особливих умовах. Головною метою такої процедури є соціальна та професійна інтеграція осіб з інвалідністю і ветеранів.
4. Проведення конкурсу проектів за допомогою електронної системи.
Законопроектом визначаються правила та умови проведення конкурсу проектів за допомогою електронної системи закупівель (за результатами такого конкурсу замовник може укласти договір про закупівлю із застосуванням переговорної процедури закупівлі).
5. Покращені процедури
До прикладу, передбачено можливість виправляти учаснику в поданій ним тендерній пропозиції протягом 24 годин невідповідності. Однак, що не менш важливо, не підлягають виправленню невідповідності у випадку, якщо їх виправлення призводить до зміни предмета закупівлі (зміни найменування, марки чи моделі товару тощо, що пропонувались учасником при поданні тендерної пропозиції);
Крім того, законопроєкт передбачає запровадження спільних закупівель, що дозволить замовникам об'єднувати свої потреби для більш ефективного здійснення закупівель.
6. Регулювання закупівель залежно від вартості предмета закупівлі.
При закупівлі товарів і послуг на суму від 200 тисяч гривень та є меншою ніж 1,5 мільйона гривень, замовник може здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель з обов’язковим оприлюдненням в електронній системі закупівель звіту про закупівлю без використання електронної системи закупівель або здійснити закупівлю з використанням електронної системи закупівель в порядку, визначеному адміністратором електронної системи закупівель.
Якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 400 тисяч гривень та є меншою ніж сума, еквівалентна 143 тисячам євро, а робіт - дорівнює або перевищує 1,5 мільйона гривень та є меншою ніж сума, еквівалентна 5 538 тисячам євро, замовник буде зобов'язаний здійснювати закупівлю через відкриті торги, переговорну процедуру або конкурентний діалог. При цьому Кабінет Міністрів може затвердити перелік предметів закупівлі, які обов'язково повинні закуповуватись через електронний каталог.
Детальніше ознайомитися із проектом Закону України «Про внесення змін до закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення публічних закупівель» №11520 від 23.08.2024 року.
01.10.2024
БЛОГ