ЯК УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА № 538/2025 ВПЛИНЕ НА ПЕРЕВІРКИ БІЗНЕСУ?
ЯК УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА № 538/2025 ВПЛИНЕ НА ПЕРЕВІРКИ БІЗНЕСУ?
21 липня 2025 року Президент затвердив рішення РНБО, яке стосується обмежень у перевірках бізнесу.
Чи припиняються перевірки бізнесу у звʼязку із введенням в дію рішення РНБО?
Ні, встановлені чинним законодавством підстави та умови проведення перевірок автоматично НЕ змінюються.
А що тоді передбачає рішення РНБО, яке введене в дію Указом Президента?
Зі змісту рішення випливає, що на ряд органів державної влади покладають обовʼязки, виконання яких, на думку РНБО, повинно стимулювати економічне зростання в Україні. Зокрема, йдеться про заходи щодо мораторію на безпідставні перевірки та втручання державних органів у діяльність бізнесу.
Хто та які заходи повинен вжити?
Кабінет Міністрів України повинен невідкладно вжити організаційних і практичних заходів для:
1) встановлення обмеження на проведення перевірок стосовно суб'єктів господарювання, які мають статус авторизованих економічних операторів та суб'єктів господарювання з незначним ступенем ризику (виняток для підакцизної діяльності);
2) удосконалення методики застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення доцільності перевірок суб'єктів господарської діяльності з метою спрямування заходів контролю на ділянки з високим рівнем ризику порушень податкового митного законодавства або контрабанди.
На що слід звернути увагу? Встановлення «обмежень» не те саме, що заборона. Тому можна очікувати, що обсяги перевірок можуть бути зменшені, але не скасовані на 100%. По суті це виглядає як «пропозиція» Уряду переглянути політику щодо підходів до організації органів влади з проведення перевірок.
Подекуди обовʼязки визначені достатньо нечітко, що залишає широкий простір для їх виконавців (не говорячи уже про те, що РНБО не має повноважень приймати подібні рішення). Наприклад, Державна регуляторна служба України повинна протягом місяця провести:
- аналіз достатності нормативно-правового врегулювання застосування заходів державного нагляду (контролю) для мінімізації їхнього можливого негативного впливу на діяльність суб'єктів господарювання. За результатами такого аналізу згадана Служба у місячний строк повинна подати до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо підвищення дієвості таких заходів з урахуванням необхідності
- мінімізації витрат та адміністративного навантаження на суб'єктів господарювання й
- оптимізації процедур контролю із застосуванням ризик-орієнтованого підходу, а також
- усунення дублювання функцій органів державного нагляду (контролю).
На Державну регуляторну службу покладено обовʼязок також подати протягом місяця до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо спрощення умов ведення бізнесу шляхом дерегуляції господарської діяльності та удосконалення ліцензійної та дозвільної системи.
Також рішення РНБО рекомендує парламенту прийняти ряд законів, що, вочевидь, є політичним жестом, а не юридично зобов’язуючим актом (оскільки ні в Президента, ні РНБО таких повноважень немає).
28.07.2025
БЛОГ