РЕФОРМА СИСТЕМИ СПРОЩЕНОГО ОПОДАТКУВАННЯ: НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ ДОХОДІВ ДО 2030 РОКУ
РЕФОРМА СИСТЕМИ СПРОЩЕНОГО ОПОДАТКУВАННЯ: НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ ДОХОДІВ ДО 2030 РОКУ
12 березня 2025 року Міністерство фінансів України оприлюднило Звіт про стан виконання Національної стратегії доходів у 2024 році.
Нагадуємо, що національна стратегія доходів, реалізація якої розпочалась у 2024 році, та є комплексним документом для забезпечення макроекономічної та фінансової стабільності країни. Мета стратегії - зробити податкову та митну системи більш ефективними, прозорими та відповідними європейським стандартам.
Операційний план реалізації Національної стратегії доходів загалом передбачає виконання 207 індикаторів до 2030 року з них:
• 104 заходи податкового адміністрування;
• 70 заходів податкової політики;
• 21 захід митного адміністрування;
• 12 заходів митної політики.
Окремі з таких заходів є повторюваними щорічно або з певним проміжком часу до 2030 року.
Обговоримо сьогодні більш детальніше податковий напрям.
У звіті, зокрема, йдеться про реформу спрощеної системи оподаткування (ССО). Вона все ще запланована, проведуть її через рік після виконання заходів визначених підрозділом 4.2.3.(b) Національної стратегії доходів.
Цей підрозділ сформульований наступним чином: «Впровадження заходів, спрямованих на безпеку використання даних та доступ до інформації про обсяг та обіг коштів платників податків на їх рахунках у банках. Розробка концепції та політики безпеки використання податковими органами (персоніфікованої) деперсоніфікованої інформації про платників податків».
Ключовою передумовою реформи системи спрощеного оподаткування є надання контролюючим органам доступу до інформації про рух коштів на банківських рахунках платників податків. Однак на сьогодні це є неможливим, у зв'язку із низьким рівнем довіри суспільства контролюючим органам.
Як зазначено в Національній стратегії, реформа буде спрямована на імплементацію певних змін, у порівнянні з чинною чинної моделлю системи спрощеного оподаткування, тож поговоримо детальніше про реформу:
• протягом перехідного періоду, який триватиме три роки ставки єдиного податку для юридичних осіб III групи будуть поступово збільшуватися до значення розміру звичайної ставки податку;
Метою такого заходу є заохочення юридичних осіб до поступового протягом трьох років самостійного переходу на загальну систему оподаткування з урахуванням фінансового стану кожного окремого підприємства та його господарських потреб. Після закінчення перехідного періоду для юридичних осіб буде встановлено заборону для перебування на спрощеній системі оподаткування.
• друга та третя групи системи спрощеного оподаткування для фізичних осіб-підприємців будуть об'єднані в одну групу. Також всі платники податку, які перебуватимуть на цій об'єднаній системі, сплачуватимуть податок від обсягу отриманого доходу на основі диференційованої шкали ставок.
Введення диференційованих ставок для окремих видів діяльності, в тому числі послуг, передбачатиме поступове їх підняття протягом трьох років з попереднім обговоренням та визначенням в змінах до Податкового кодексу України.
• перелік видів діяльності, дозволених для участі в першій групі спрощеній системі оподаткування, буде переглянутий з метою скорочення за рахунок високомаржинальних видів бізнесу.
• до платників спрощеної системи оподаткування об'єднаної другої групи буде обов'язковим застосування реєстраторів розрахункових операцій (класичних РРО чи програмних РРО).
• поріг реєстрації платником ПДВ буде ефективно застосовуватися до всіх платників спрощеної системи оподаткування, що забезпечить реєстрацію всіх платників першої групи та об'єднаної другої групи спрощеної системи оподаткування в системі оподаткування ПДВ у разі досягнення такого порогу.
• будуть скасовані виключення стосовно можливості ведення господарської діяльності без обов'язку здійснювати облік та документально підтверджувати походження товарів, що знаходяться в реалізації. Такий облік буде максимально спрощеним, але обов'язковим незалежно від організаційно-правової форми та/або виду діяльності платника податків.
Таким чином, реформа спрощеної системи оподаткування повинна підтримати розвиток в Україні мікро та малого бізнесу та усунути можливості викривлення конкурентного середовища великими компаніями за рахунок зловживання перевагами спрощеної системи оподаткування.
21.03.2025
БЛОГ