НОВІ ПРАВИЛА ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ПРОЕКТ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ДЕЯКИХ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ПРАЦЮ» ВІД 18 ЛИСТОПАДА 2022 РОКУ № 5344-Д
НОВІ ПРАВИЛА ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ: ПРОЕКТ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ДЕЯКИХ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ПРАЦЮ» ВІД 18 ЛИСТОПАДА 2022 РОКУ № 5344-Д
15 січня 2025 року Верховна Рада України у другому читанні прийняла проект Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю» від 18 листопада 2022 р. № 5344-д (надалі Законопроект №5344-д), який передбачає вибір для роботодавців: або працевлаштувати осіб з інвалідністю, або сплатити цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю до Фонду соціального захисту таких осіб.
Зокрема, законопроєкт передбачає збільшення кількості цільових надходжень на соціальний захист людей з інвалідністю.
Роботодавцю пропонуватимуться альтернативні механізми підтримки людей з інвалідністю (на вибір).
1. Працевлаштування осіб з інвалідністю.
Перший спосіб полягає не лише в працевлаштуванні осіб з інвалідністю, а також містить обов’язки облаштувавши їм (за потреби) належним чином робоче місце.
• 1 робоче місце для роботодавців, що мають штат від 8 до 25 працівників;
• 2% робочих місць – для роботодавців, основним видом діяльності яких є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання таких осіб або догляд за ними;
• 4% робочих місць – для роботодавців, що мають штат більше ніж 25 працівників.
2. Сплатити цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Другий спосіб реалізується у разі, наприклад, неможливості працевлаштувати осіб відповідної категорії через високий ступінь виробничого ризику. На прохання громадських організацій передбачено, що кошти цільового фонду соціального захисту осіб з інвалідністю скеровуватимуться також і на фінансування витрат на їхнє навчання.
При цьому розширюються категорії підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою від держави, наприклад підприємства захищеного працевлаштування, які матимуть на меті не отримання прибутку, а забезпечення роботою осіб з важкими формами функціональних обмежень.
Окремої уваги потребує сплата цільового внеску, зокрема розмір внеску буде обраховуватися платником шляхом визначення результату добутку таких показників:
• 40% середньомісячної заробітної плати (винагороди) у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника; кількість місяців у кварталі;
• різниця між встановленим нормативом робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю і середньообліковою кількістю штатних працівників – осіб з інвалідністю за квартал, які працевлаштовані роботодавцем з урахуванням вимог, визначених цією статтею щодо розміру оплати праці.
Розмір внеску розраховується з показників кварталу, за який він сплачується.
Для цілей розрахунку внеску середньомісячна заробітна плата (винагорода) буде обчислюватися в порядку, встановленому КМУ, таким чином, очікуємо затвердження окремого порядку, який це б регламентував.
Планується, що з набранням чинності Закону, його норми призведуть до суттєвого збільшення можливостей для осіб з інвалідністю отримати роботу і, відповідно, економічну самостійність. Крім того, підвищиться можливість відповідній категорії осіб працевлаштуватися не лише на підприємствах приватної форми власності, але і в органах державної влади, органах місцевого самоврядування. Адже до переліку робочих місць, які пропонуються особам з інвалідністю включатимуться також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, державні та комунальні підприємства, установи й організації.
22.01.2025
БЛОГ