29 квітня 2025 року Кабінет Міністрів України схвалив проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи» №13232 від 30 квітня 2025 року (надалі – Законопроєкт №13232).
Законопроєкт №13232 розроблено з метою запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи; гармонізації податкового законодавства з європейськими стандартами; прозорості доходів, отриманих через цифрові платформи; боротьби з тіньовою економікою, а також виконання одного з ключових структурних маяків (посилити стійкість фінансового сектору України) оновленого Меморандуму з МВФ про економічну та фінансову політику за підсумками сьомого перегляду програми розширеного фінансування (EFF) з Україною.
Важливим аспектом є те, що Законопроєкт №13232 спрямовано на імплементацію положень Модельних правил ОЕСР щодо звітності операторів цифрових платформ. Мінфін роз'яснив, що оператори цифрових платформ у Європейському Союзі зобов'язані дотримуватися положень Директиви Ради ЄС про адміністративну співпрацю у сфері оподаткування - DAC 7, тобто звітувати про доходи продавців, які користуються їхніми послугами. Україна готується до приєднання до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи (DPI MCAA), що вже діє у 29 країнах, переважно членах ЄС. Для цього необхідна імплементація модельних правил ОЕСР.
Тепер пропонуємо предметніше розглянути, які зміни передбачено законопроєктом №13232:
1. Пропонується доповнити Податковий кодекс України новою статтею під назвою «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи».
Нею визначаються основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи.
2. Новою статтею та іншими положеннями, що передбачають зміни до Податкового Кодексу України також передбачено визначення понять, що пов’язані з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи (статтю 14 Кодексу доповнено визначеннями термінів «платформа», «оператор платформи», «підзвітний оператор платформи», «підзвітний продавець», «винагорода» та ін.).
3. Передбачено також встановити обов’язок для підзвітних операторів платформ, а саме застосовувати заходи належної комплексної перевірки з метою виявлення підзвітних продавців серед користувачів платформи; подавати до ДПС звіти про доходи підзвітних продавців, які вони отримують від здійснення звітної діяльності.
В розрізі цього питання, варто зауважити, що підзвітні оператори платформи будуть зобов’язані: щороку до 31 січня подавати до контролюючого органу звіт про доходи підзвітних продавців за попередній календарний рік; подати заяву про взяття їх на облік у ДПС протягом 60 календарних днів після встановлення оператором статусу підзвітного оператора платформи.
4. У законопроєкті йдеться про можливість встановлення чіткого переліку інформації, що подаватимуть підзвітні оператори платформ до ДПС у звіті про доходи підзвітних продавців.
5. Також пропонується визначити види діяльності, що є звітною діяльністю.
Йдеться про будь-який з таких видів діяльності, що здійснюється продавцем через платформу за винагороду, зокрема: надання в оренду нерухомого майна, у тому числі житлової та нежитлової нерухомості, а також будь-якого іншого нерухомого майна та місць для паркування; особисті послуги; продаж товарів; надання в оренду транспортних засобів.
6. Законопроєкт має на меті запровадити відповідальність для операторів платформ за порушення вимог щодо виявлення підзвітних продавців та подання звітності для автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи.
7. Ще однією новелою є надання прав фізичним особам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи.
Концепцією оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів урозмірі 5% та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ.
При цьому з метою зниження адміністративного навантаження на платників податків законопроєктом встановлено, що якщо протягом календарного року здійснено не більше 3 продажів товарів через платформу на загальну суму, яка не перевищує еквівалент 2000 євро, фізична особа має право не відкривати поточний рахунок у банку для здійснення звітної діяльності, а використовувати існуючі поточні рахунки в банку, відкриті для власних потреб.
Важливо, що податкова ставка буде повною та становитеме 18%, якщо річний дохід перевищує встановлений ліміт у 834 мінімальні заробітні плати.
До слова, право на оподаткування доходів від здійснення звітної діяльності за пільговою ставкою має платник податку - резидент, який відповідає таким вимогам:
1) має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;
2) здійснює розрахунки з використанням такого рахунку;
3) не є самозайнятою особою;
4) не використовує працю найманих осіб;
5) обсяг доходу, отриманий платником податку протягом календарного року, не перевищує 834 розмірів мінімальної зарплати (близько 6,7 мільйонів гривень станом на 01.01.2025); 6) не здійснює продаж підакцизних товарів.
Звертаємо увагу, що поки Законопроєкт №13232 на розгляді Верховної Ради України.
Детальніше ознайомитися із проєктом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи» №13232 від 30 квітня 2025 року.