ПІДПИСАНО ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ ЗАКОН ПРО ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО: ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО»
№4510-ІХ ВІД 19.06.2025
ПІДПИСАНО ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ ЗАКОН ПРО ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО: ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО»
№4510-ІХ ВІД 19.06.2025
19 червня 2025 року було прийнято Закон України «Про публічно-приватне партнерство» №4510-ІХ від 19.06.2025 року (надалі – «Закон №4510-ІХ). 31 липня 2025 року Закон №4510-ІХ було підписано Президентом України. Закон набере чинності через три місяці, тобто 31 жовтня 2025 року (окремі положення – вже набрали чинності з 1 серпня 2025 року).
Прийнятий Закон №4510-IX спрямований на вдосконалення законодавства у сфері публічно-приватного партнерства (надалі – «ППП») з метою залучення приватних інвестицій для післявоєнного відновлення України, розвитку критичної інфраструктури, економіки, соціальної сфери та встановлення якісно нових стандартів надання суспільно значущих послуг. Закон №4510-IX є частиною євроінтеграційної ініціативи.
Розберемось детальніше із новелами Закону №4510-IX:
1. Скасування приватної ініціативи
Закон №4510-IX розширює коло потенційних публічних партнерів та відносить до їх числа державні підприємства (у випадках визначених законом) та господарські товариства публічного сектору. Господарські товариства можуть виступати публічним партнером щодо майна, яке є їх власністю, а також об’єктів державної чи комунальної власності, які обліковуються на його балансі, або не обліковуються на балансі (в такому випадку необхідним є рішення органу управління таким майном).
Закон повністю скасовує можливість приватної ініціативи – підготовка проекту ППП здійснюється виключно за ініціативою публічного партнера. Публічні партнери можуть затверджувати переліки проектів ППП та оприлюднювати їх на своєму офіційному веб-сайті, а також інформацію про всі проекти, щодо яких вони готують концептуальні записки щодо здійснення ППП.
2. Проекти із допороговим значенням
Одним із найбільш практичних нововведень є спрощення підготовки проєктів вартістю до 5,38 млн. євро (проєкт ППП з допороговим значенням) Проект ППП із допороговим значенням – це проект, очікувана вартість якого менша за суму, еквівалентну 5 538 000 євро. Для підготовки таких проектів встановлено спрощену процедуру з наступними особливостями:
• проект не потребує розроблення техніко-економічне обґрунтування (ТЕО), його підготовка здійснюється в один етап — тільки концептуальна записка;
• рішення про здійснення ППП приймається протягом 45 днів з дня подання концептуальної записки, тоді як, за загальним правилом, цей строк становить 90 днів;
• концептуальна записка в обов’язковому порядку погоджується з уповноваженим органом із залученням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову, бюджетну та боргову політику.
Закон передбачає, що такі проєкти можуть реалізовуватися без підготовки повноцінного техніко-економічного обґрунтування. Натомість достатньо подати концептуальну записку, що значно зменшує витрати на підготовчий етап і прискорює прийняття рішень публічними партнерами.
3. Спрощений порядок підготовки для проектів ППП з відновлення
Протягом дії воєнного стану в Україні та протягом семи років з дня його припинення або скасування до проектів ППП з відновлення інфраструктури та економіки, включених до Переліку державних/ місцевих проектів ППП з відновлення інфраструктури та економіки, застосовується спрощений порядок підготовки.
4. Впровадження електронної платформи
Закон передбачає створення єдиної електронної платформи для управління всіма ППП-процедурами: від оголошення проєкту – до завершення конкурсного відбору та укладення договору. До моменту її повноцінного запуску (не пізніше 1 січня 2027 року) відповідна інформація публікуватиметься на веб-сайті уповноваженого органу.
Ця норма наближає українську систему до стандартів ЄС, забезпечує публічність, доступність і зменшує корупційні ризики. Інвестори зможуть в електронному форматі ознайомлюватися зі всіма активними та запланованими проєктами, умовами участі, а також подавати документи.
5. Нові джерела фінансування проектів ППП
Одним із нових джерел є кошти господарських товариств публічного сектору та комунальних підприємств. Таким чином, тепер є можливість використання грантів для підтримки проектів ППП. Гранти можуть використовуватись як для надання державної підтримки (кошти гранту перераховуються до державного чи місцевого бюджету або на банківський рахунок господарського товариства публічного сектору для подальшої виплати приватному партнеру), так і безпосередньо надаватись приватному партнеру.
Ще одним важливим елементом є дозвіл на використання донорських коштів та міжнародної технічної допомоги як на етапі підготовки, так і реалізації ППП. Закон прямо передбачає, що джерелами фінансування можуть бути кошти міжнародних організацій, іноземних урядів і фондів. Це створює передумови для гібридного фінансування – тобто поєднання приватного капіталу з державною підтримкою та допомогою донорів.
6. Гарантія стабільності законодавства
Гарантія стабільності законодавства полягає у застосуванні до договору ППП протягом строку його дії законодавства України, чинного на дату укладення договору ППП, а також податкового законодавства у частині регулювання (встановлення) об’єкта оподаткування, бази оподаткування, ставки податків та податкових пільг. Гарантія стабільності законодавства не застосовується до:
• законодавства, що пом’якшує відповідальність приватного партнера;
• законодавства, що зменшує об’єкт оподаткування, базу оподаткування, ставки податків або встановлює нові податкові пільги (розширює встановлені пільги), скасовує податки; змін до законодавства, що не погіршують становище приватного партнера.
7. Нові сектори застосування ППП
Новий закон формалізує можливість реалізації ППП-проєктів у таких сферах: оборонна промисловість; житлове будівництво з передачею права власності приватному партнеру; охорона здоров’я й освіта (будівництво об’єктів, надання послуг); енергетика та поводження з відходами – серед іншого, з використанням гібридного фінансування.
Закон №4510-ІХ окремо регулює:
• для проєктів, пов’язаних із будівництвом та подальшою експлуатацією автомобільних доріг – врегульовано ситуацію, коли суміжні до основної автодороги елементи інфраструктури (мости, шляхопроводи, проїзна частина), необхідні для реалізації проєкту, знаходяться в комунальній власності (на ділянках доріг у містах та інших населених пунктах). Публічний партнер може ініціювати безоплатне передання необхідних суміжних об’єктів інфраструктури з комунальної власності в державну.
• надання послуг – визначено, що плата за проїзд автодорогою, яка є об’єктом ППП, встановлюється договором ППП з урахуванням максимального розміру плати, встановленого КМУ. Істотною умовою для договорів ППП у таких проєктах є вимоги до обслуговування автодороги.
Закон скасовує діючий на сьогодні Закон України «Про державно-приватне партнерство» та вносить зміни до низки суміжних законодавчих актів, в тому числі до Закону України «Про концесію». Також прикінцеві положення Закону містять ряд змін до галузевого законодавства, усуваючи існуючі колізії та/або правові прогалини, що дає можливість практичної реалізації проектів у відповідних сферах.
З прийняттям Закону №4510-ІХ Україна також частково наблизилася до виконання рекомендації Європейської комісії щодо оновлення законодавства про публічні закупівлі та публічно-приватне партнерство відповідно до acquis ЄС.
Ознайомитись детальніше із Законом України «Про публічно-приватне партнерство» №4510-ІХ від 19.06.2025 року.
14.08.2025
БЛОГ