АКТИ БЕЗ ПІДПИСУ ЗАМОВНИКА – ЩО ЗМІНИТЬСЯ В ОБЛІКУ ПОСЛУГ ТА ПДВ: ПРОЕКТ ЗАКОНУ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІНИ ДО СТАТТІ 9 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ТА ФІНАНСОВУ ЗВІТНІСТЬ В УКРАЇНІ» ЩОДО СПРОЩЕННЯ ОФОРМЛЕННЯ ПЕРВИННИХ ДОКУМЕНТІВ З НАДАННЯ ПОСЛУГ» №14023 ВІД 08.09.2025 РОКУ ТА ПРОЕКТ ЗАКОНУ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ТА ФІНАНСОВУ ЗВІТНІСТЬ В УКРАЇНІ» №14023-1 ВІД 09.09.2025 РОКУ

 

З одного боку, оформлення і пересилка актів лягають на плечі підприємців, відволікаючи їх від основної задачі – підприємницької діяльності, однак з іншого – саме підписання актів наданих послуг є інструментом захисту інтересів замовника. Тому важливо було залишити суб’єктам господарювання право вибору способу оформлення первинних документів, який найкраще відповідатиме потребам конкретного підприємства з точки зору його бізнес-процесів і договірних ризиків.

У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт «Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо спрощення оформлення первинних документів з надання послуг» №14023 від 08.09.2025 року, який має на меті спростити оформлення первинних документів з надання послуг. Законопроєкт покликаний зменшити бюрократичне навантаження на бізнес, дозволивши підприємствам обирати спрощений порядок оформлення актів наданих послуг, якщо це передбачено договором та послуги оплачені у повному обсязі.

9 вересня 2025 року на сайті ВРУ був зареєстрований альтернативний законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №14023-1 від 09.09.2025 року. Його ініціатором є Уряд.

 

Що передбачає законопроєкт №14023:

Законопроєктом пропонується внести зміни до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» з метою надання суб’єктам господарювання права передбачати при укладенні договору спрощений порядок оформлення первинних документів з надання послуг. Передбачається, що під час оформлення акта наданих послуг такі реквізити як:

-        посада;

-        прізвище;

-        та підпис зі сторони замовника послуги 

не є обов’язковими за умови, що такий порядок оформлення первинних документів передбачено договором і вартість наданих послуг була оплачена замовником у повному обсязі у безготівковій формі.

Таким чином, після змін текст стаття 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» буде виглядати так щодо підписання первинного документа:

«...посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення або посаду і прізвище особи, відповідальної за здійснення господарської операції з постачання послуг у постачальника послуги (за винятком договорів будівельного підряду, договорів підряду на проведення проєктних та пошукових робіт та/або договорів підряду, оплата за якими здійснюється за рахунок публічних коштів та договорів найму (оренди) державного і комунального майна), якщо інше не визначено умовами договору».

Тобто, одним підписом (підписом постачальника) можна буде підписати, зокрема, такі акти: 1. щодо надання будь-яких послуг (консультаційних, юридичних, ІТ-послуг, транспортних та інших); 2. щодо оренди майна (крім оренди державного та комунального майна). Один підпис на таких актах буде ставитись «за замовчуванням», однак сторони можуть передбачити в договорі підписання актів з двох сторін (виконавець та замовник), як є зараз.

Два підписи (виконавця та замовника) залишається для актів за такими договорами: 1. будівельного підряду; 2. підряду на проведення проєктних та пошукових робіт; 3. договорів підряду з оплатою за рахунок публічних коштів.

 

Винятки:  

Зазначені положення не будуть поширюватися на вимоги до оформлення первинних документів з надання послуг, оплачених за рахунок бюджетних коштів, для яких зберігаються чинні вимоги до оформлення первинних документів

 

Альтернативний законопроєкт №14023-1:

Законопроєкт №14023-1 спрямований на зменшення адміністративного навантаження на бізнес шляхом спрощення документообігу бізнесу в частині надання можливості зазначати в первинних документах, що підтверджують надання послуги, оплаченої в безготівковій формі, інформацію про тільки одну особу – особу, відповідальну за здійснення господарської операції і правильність оформлення постачання послуг (виконавця). Зокрема йдеться про: 

-        посаду;

-        прізвище;

-        та підпис. 

Законопроектом №14023-1 пропонується визначити, що первинний документ, що підтверджує надання послуги та оплачений у безготівковій формі, визнається дійсним за умови наявності обов’язкових реквізитів, визначених законом, і може не містити підпису та даних представника замовника послуги.

Жоден з поданих законопроєктів не передбачає повного скасування актів приймання-передачі. Йдеться лише про скасування обов’язкового підпису замовника на цих документах.

 

Ознайомитись детальніше із Проектом Закону «Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо спрощення оформлення первинних документів з надання послуг» №14023 від 08.09.2025 року.

Ознайомитись детальніше із Проектом Закону «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №14023-1 від 09.09.2025 року.