Про відмову в прийманні електронних декларацій після зміни платником юридичної адреси та перехід під іншу податкову юрисдикцію: Постанова  Верховного Суду від 29 березня 2024 року (справа № 806/1559/17) 

В умовах воєнного стану багато підприємств змушені були змінити адресу реєстрації та зіткнулись з проблемою подання звітності. Проте, остаточну крапку в цьому питанні поставив Верховний Суд.

20 березня 2024 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув касаційну скаргу Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Київській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2018 року у справі N 806/1559/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Землепром" до Державної фіскальної служби України, Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Київській області, за участі Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Житомирській області як третьої особи, про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії.

Фактичні обставини

Суб'єкт господарювання, місце реєстрації якого було змінено з однієї податкової юрисдикції до іншої, стикнувся з відмовою в прийнятті електронних податкових декларацій контрольним органом, який посилався на припинення дії договору про визнання електронних документів. Ця відмова була обґрунтована зміною юридичної адреси платника податків та його переходом під іншу податкову юрисдикцію.

Рішення суду першої та апеляційної інстанцій

Житомирський окружний адміністративний суд та апеляційний суд стали на бік платника, вказуючи на те, що податковий орган не мав права односторонньо припиняти дію договору про визнання електронних документів. Суди підтвердили, що дії податкового органу були протиправними і зобов'язали визнати податкові декларації за період до зміни адреси прийнятими та зареєстрованими.

Рішення Верховного Суду

Верховний Суд залишив без задоволення касаційну скаргу Білоцерківської ОДПІ і підтримав рішення судів попередніх інстанцій, підкресливши відсутність підстав для відмови в реєстрації податкових декларацій.

Юридичне обгрунтування

Платники мають право подавати декларацію в електронний спосіб, з дотриманням всіх законних вимог до електронного документообігу та електронного підпису. Відмова в прийнятті податкової декларації можлива лише за визначених законом обставин, наприклад, з огляду на недостовірність інформації в декларації або порушення вимог заповнення. Однією з основних підстав для відмови у прийнятті такої декларації є недійсність електронного підпису платника.

Якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контрольним органом / посадовою особою у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою в день її фактичного отримання контрольним органом.

Пункт 49.4 статті 49 цього Кодексу забороняє одностороннє розірвання договору про визнання електронних документів контрольним органом.

Розірвання договору про визнання електронних документів контрольним органом в односторонньому порядку внаслідок зміни адреси платника та перехід під іншу податкову юрисдикцію, а також своєчасне укладення нового договору з іншим податковим органом, - указує на відсутність підстав для відмови в реєстрації поданих податкових декларацій за період, який припадав на перебування платника за попереднім місцем реєстрації.

Постанова  Верховного Суду у справі № 806/1559/17 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/117858738)


ЗМІНИ ДО МЕХАНІЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖИТЛОМ ГРОМАДЯН НА УМОВАХ ДОСТУПНОГО ІПОТЕЧНОГО КРЕДИТУВАННЯ: ПОСТАНОВА КМУ "ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОСТАНОВ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВІД 2 СЕРПНЯ 2022 Р. № 856 | ВІД 13 ЧЕРВНЯ 2023 Р. № 596" ВІД 15 БЕРЕЗНЯ 2024 Р. ВІД № 291

15 березня 2024 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України  від 2 серпня 2022 р. № 856 “Деякі питання забезпечення приватним акціонерним товариством “Українська фінансова житлова компанія” доступного іпотечного кредитування громадян України” і від 13 червня 2023 р. № 596 “Деякі питання виконання вимог Закону України “Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому” № 291 (далі - Постанова № 291).


Мета - удосконалення механізму забезпечення житлом громадян на умовах доступного іпотечного кредитування громадян України.


Постанова № 291 вносить зміни до «Умов забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» доступного іпотечного кредитування громадян України», затверджених постановою КМУ від 02.08.2022 № 856, в частині відповідності вимогам до кандидатів для отримання кредиту, відповідно до внесених змін до постанови КМУ від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану».


Крім того, Постанова № 291 вносить зміни до Порядку поширення дії Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», затвердженого постановою КМУ від 13.06.2023 № 596 «Деякі питання виконання вимог Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», а саме:

12.04.2024

БЛОГ