ЗАХИСТУ ТОРГОВЕЛЬНИХ МАРОК В УКРАЇНІ БУТИ! 

коментар юриста AXELO
Голєва Олега

Що таке торговельна марка?

Для популяризації продукції та послуг дедалі частішим стає використання оригінальних знаків індивідуалізації. Їх називають по-різному: логотип, бренд, символіка, знак для товарів і послуг. 

Історія регулювання цього об’єкта в Україні розпочалася в 1993 році, коли Верховна Рада України прийняла Закон «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». Наступним кроком стало прийняття у 2003 році Цивільного кодексу України. Після набрання чинності цим кодексом в законодавстві з’явилося два найменування, які позначають поняття, за допомогою якого товари і послуги одних підприємців відрізняються від товарів і послуг інших, - торговельна марка та знак для товарів і послуг.

Лише в 2020 році був зроблений крок на шляху до усунення цієї термінологічної неузгодженості шляхом прийняття Закону №815-IX. Проте це питання залишається остаточно не вирішеним, оскільки в окремих положеннях та самій назві чинного Закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» законодавець продовжує використовувати термін «знак для товарів і послуг» поруч із «торговельною маркою». 


Для чого потрібні торговельні марки?

Торговельні марки допомагають суб’єктам господарювання підвищувати ефективність реалізації їх товарів та послуг на ринку, а споживачам – запам’ятати підприємців, які діють під цими позначеннями. Тому актуальність охорони та захисту торговельних марок в умовах розвитку ринкових відносин лише зростає. 

Через збільшення конкуренції торговельні марки також допомагають споживачам відрізняти товари чи послуги одних суб'єктів господарювання серед таких самих або схожих. Розуміючи це, недобросовісні підприємці можуть використовувати чужі торговельні марки з метою залучення більшої кількості споживачів. У зв’язку з цим, дедалі важливішим для бізнес-середовища стає охорона права інтелектуальної власності на знаки для товарів і послуг.


Як запобігти порушенням прав на торговельну марку?

Чи потрібно реєструвати торговельну марку?

Якщо позначення не зареєстроване в Україні або не отримало міжнародної реєстрації, дія якої поширюється на територію України, то в разі використання конкурентом його у своїй діяльності, захистити право інтелектуальної власності буде вкрай складно. Адже права інтелектуальної власності на торговельну марку, а відтак і його захист у випадку порушення, виникає після її реєстрації. 

За результатом цієї процедури заявник отримує свідоцтво. Строк його дії становить 10 років від дати подання заявки і може продовжуватися за клопотанням власника свідоцтва щоразу на 10 років. Звертаємо увагу, що зазначений строк обраховується саме з дати подання заявки, а не реєстрації. Це пов’язано з тим, що права, які випливають із свідоцтва, діють від дати подання заявки. 


Як здійснити реєстрацію торговельної марки?

Юристи нашої команди готові взяти на себе юридичний супровід з підготовки необхідного пакету документів та представництва Ваших інтересів під час реєстрації торговельної марки. 

Зверніть увагу! Важливим етапом підготовки документів є перевірка національного та міжнародного реєстрів. Це потрібно для того, щоб виявити, чи схожі торговельні марки уже не отримали захисту на території України. У випадку нехтування такою перевіркою можна втрати кошти, оплачені за подання заявки, та багато часу. Якщо Ви звертається за супроводом до нашої команди, цю відповідальну частину роботи ми також беремо на себе. Наша команда враховує усі тонкощі реєстрації торговельної марки, тому Ви можете просто очікувати на результат, поки ми працюємо.

Етапами реєстрації є наступні:

1. Подання заявки до Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій (далі – УКРНОІВІ). 

2. Після отримання заявки УКРНОІВІ проведе формальну та кваліфікаційну експертизи. Тривалість обох експертиз може тривати до двох років. Разом з тим, законодавство дозволяє за додаткову плату встановити скорочений строк проведення експертизи. Кінцеві результати експертизи заявки будуть відображені у висновку експертизи, що набере чинності з дня затвердження його УКРНОІВІ.

3. На підставі висновку УКРНОІВІ прийме рішення про реєстрацію торговельної марки для всіх зазначених у заявці товарів і послуг або про відмову в реєстрації торговельної марки. 

4. Далі здійснюється публікація відомостей одночасно з державною реєстрацією торговельної марки шляхом внесення до Державного реєстру свідоцтв України на торговельні марки відповідних відомостей.

5. І вже через місяць після державної реєстрації торговельної марки заявник отримує  свідоцтво.


Які особливості захисту права на торговельну марку в суді?

Однією із особливостей таких справ є те, що коли схожість торговельних марок не має очевидного характеру, необхідним є призначення експертизи у сфері інтелектуальної власності. У разі потреби ми готові організувати проведення такої експертизи. Це також дозволяє уникнути зайвих витрат Клієнтів у випадку, якщо експерти зроблять висновок про несхожість торговельних марок. Натомість позитивний висновок експертів підвищує шанси на успіх під час розгляду справи в суді. Однак і в таких випадках відповідачі часто роблять спроби дискредитувати поданий висновок або самі подають до суду висновки інших експертів, за якими торговельні марки визнаються різними. Тому захист торговельних марок - хоч і цікава, але складна справа. 

На завершення хочемо розповісти про цікаву судову справу №910/18587/16, яка стосується торговельної марки. Позивач хотів визнати недійсним свідоцтво, за яким зареєстрована відома багатьом торговельна марка:


Позивач вважав, що це позначення порушує його права на торговельну марку, заявка на реєстрацію якої була подана раніше. Ця торговельна марка мала наступний вигляд:

На завершення хочемо розповісти про цікаву судову справу №910/18587/16, яка стосується торговельної марки. Позивач хотів визнати недійсним свідоцтво, за яким зареєстрована відома багатьом торговельна марка:

Позивач вважав, що це позначення порушує його права на торговельну марку, заявка на реєстрацію якої була подана раніше. Ця торговельна марка мала наступний вигляд:

Аналізуючи наведені два позначення, можна помітити, що оспорюваний знак є значно ускладненим у порівнянні зі знаком Позивача в цій справі. Йдеться як про зображувальний елемент, який є очевидно оригінальним, так і уточнююче словесне позначення «Львівське». Тому Верховний Суд зробив висновок про те, що ступінь фонетичної схожості протиставлених у справі знаків для товарів і послуг у такому разі є менш важливим фактором. Адже під час купівлі товарів, для яких зареєстровані Знаки, споживач зазвичай візуально сприймає знак, що позначає товари.

Ми закликаємо вас стежити за нашими соцмережами, де ми постійно інформуватимемо вас про найважливіші зміни в законодавстві.

У разі виникнення запитань рекомендуємо звернутись на office@axelo.com.ua

AXELO — твій міжнародний бренд на ринку юридичних послуг України

25.10.2023