ВВЕДЕННЯ В ОМАНУ СПОЖИВАЧІВ: СУВОРА РЕАЛЬНІСТЬ ВІД АМКУ

коментар адвоката, партнера AXELO
Чорненького Віталія

На сьогодні споживачі мають широке коло можливостей для вибору товарів чи послуг, які задовольнятимуть їх потреби. Тому кожен власник бізнесу прагне якнайкраще презентувати свою продукцію перед споживачами, що є цілком природнім в умовах вільного ринку.

Проте це підвищує ризик порушення торгових та інших чесних звичаїв у господарській діяльності. Тому в законодавстві багатьох держав передбачені правила запобігання недобросовісній конкуренції.  Не є винятком і Україна, в законодавстві якої передбачено штраф у розмірі до п'яти відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції суб'єкта господарювання за вчинення дій, що визнаються недобросовісною конкуренцію.

Про які дії йдеться Перелік є великим і передбачений в Законі України «Про захист від недобросовісної конкуренції».

Часто до нас звертаються для проведення правового аналізу етикеток, упаковок товарів і в переважній більшості випадків наші рекомендації стосуються ризиків поширення інформації, що вводить в оману.

Тому сьогодні адвокат, партер AXELO Віталій Чорненький хоче поділитися прикладами інформації, яка вводить споживачів в оману та на практиці визнається недобросовісною конкуренцією. Адже, багато підприємців навіть не здогадуються, що розміщена на їх етикетці інформація може бути розцінена як недобросовісна конкуренція.

В одній із справ Антимонопольний комітет України (АМК України) визнав напис на етикетці лікарського засобу «№1 у світі в категорії препаратів для печінки  «таким, що містить неправдиву інформацію», а тому може ввести в оману споживачів. Адже, підставою для визнання першості препарату у світі, за твердженням самого виробника, стали обсяги продажу за 2018 рік (при цьому етикетка використовувалася у 2020 році) лише в 63 країнах світу (в той час як у світі близько 193 держав).

Навіть таке, на перший погляд, нейтральне словосполучення в рекламі уже іншого лікарського засобу як «звільни голову за доступною ціною» може вводити споживачів в оману, оскільки така характеристика, як «доступна ціна», може бути правдивою, проте в силу різних причин мінливою. Тому, поширення такої інформації також містить ознаки неточної, що і стало підставою для АМК України визнати такі дії недобросовісною конкуренцію.

Прикладом поширення неповних відомостей, які можуть ввести споживачів в оману, може бути не зазначення на упаковках товару інформації про його несумісність з іншою продукцією. Так, в одній із справ АМК України визнав дії виробника фарби, яка була несумісна з піщано-цементними штукатурками, про що не було повідомлено споживачів, недобросовісною конкуренцією.

Для уникнення випадків поширення інформації, що вводить в оману, радимо контролювати, щоб поширена Вами інформація про продукцію була повною, точною та містила правдиві дані про: походження товару, виробника, продавця, спосіб виготовлення, джерела та спосіб придбання, реалізації, кількість, споживчі властивості, якість, комплектність тощо. Крім того, інформація не має містити суджень, які неможливо довести у відносно простий та очевидний спосіб.

15.11.2021